Alla inlägg den 7 maj 2013

Av Philip H - 7 maj 2013 09:53

Ja hej igen, jag har inte bloggat något nu på 2 dagar anledningen är det att jag inte har haft tid riktigt hehe.   

Nej jag har inte riktigt haft tiden för jag har varit med om så mycket att jag inte har orkat skriva så mycket men nu idag är det sista dagen här i Peking för mig och det är snart dags för mig att stiga på tåget till Shanghai. Men först ska jag skriva om vad som har hänt dessa 2 dagar. Andra dagen som sagt är det så att jag var och besökte ett stort shopping center som heter The Malls at Oriental Plaza, shoppingcentret själv är placerat i en av Asiens största reklam komplex och är i hjärtat av Peking. Det var både många invånare i staden och en massa turister, shoppingcentret hade så mycket affärer att det hade tagit ungefär 10 år för mig att gå igenom dem alla! Nej skämt och sido det var riktigt stort och jag handlade faktiskt lite hehe mm jag handlade... jag fick med mig lite nya kläder eftersom jag endå nu ska bo här kan jag väl endå köpa lite kläder, sen fick jag tag i en riktigt bra dator som jag har kollat på men den kostade ganska mycket i sverige men här i Peking var den riktigt bra så nu använder jag den framöver. Mer hände inte den dagen jag gick och åt mat och sen la jag mig. Igår så hade jag en riktigt rolig och spännande dag jag tog en dags tur i en båt och jag åkte på floden Yongding som är en biflod men den största runt Peking, det var riktigt coolt och uppfriskande att åka på floden det var en guidad tur och vi fick veta hur folk levde runt floden. Det var många som bodde runt floden pga att man hade chansen för sötvattnet och man kunde få fisk och diska mm. Folk bodde i små hyddor över vattnet och de tvättade barnen i vattnet som inte såg så hygeniskt ut. Vi fick sen äta hos en familj resebolaget vi åkte med hade betalat för maten men familjen lagade till den och bjöd oss på den det var verkligen en smakupplevelse. Nu vill jag berätta att det är verkligen en stor skillnad på Kina och Sverige ingen i Sverige bor som de gjorde vid floden och man skulle aldrig bada sin ungar i det smutsiga vattnet för rent var det inte, och i Sverige är ju standarden på boende lite annorlunda ifrån Kina man skulle inte få bo så dem gjorde vid floden pga hälsorisker och husets kondition. Men direkt där märker man att vi är verkligen olika i olika delar av världen det som ser omöjligt ut för oss att leva i är precis de visa människor lever i. Det var allt som har hänt dessa två dagar men nu så ska jag snart åka till SHANGHAI! YEY mitt nya hem när jag kommer fram ska jag packa upp och sen ska jag börja kolla efter jobb om jag nu vill jobba här pga arbetsvilkoren... men ja ha det bra hejdå!  

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards